Direktlänk till inlägg 5 december 2009

swallowed in the sea

Av frankc - 5 december 2009 00:01

imorn drar ja till sjöss, eller borde ja säga havs. det är ju ändå östersjön. japp ska åka tattartermos, närmare silja line galaxy. kommer bli skoj hoppas jag. borde packa iordning lite grejer, men som vanligt kommer jag aldrig igång med det förrän det är dags o sova. sen är det de förbannade spotifys fel att ja inte ä sugen på o packa. har tack vare spotify upptäckt vilket brett register bandet everclear har. har lyssnat mej döv på deras suveräne "one hit wonder" på youtube, men de va genom en amerikansk high school film (kommer ej ihåg namnet) ja upptäckte dom för drygt ett år sen. sen dess har min kärlek till deras musik bara blitt större o större. o nu har ja alltså genom spotify tillgång till alla låtar!! har en låt som heter pocahontas på hjärnan. jävligt bra skriven är den. amphetamine är också värd att nämnas...frågan är hur ja ska klara av ett dygn på vattnet utan dessa mästerverk. kanske skulle falla överbord o låta mej slukas  av havet...


har irriterat mej på en sak som rör våran underbara sportvärld. nämligen fotbollen och dess illvilja att låta sporten vara just det det är; ett spel.

det som irriterar mej speciellt är denna debatt kring vår käre domare som fick äran att döma den avgörande matchen mellan irland och frankrike. den som vann den matchen skulle me till vm nästa år. iaf så missar hansson, domaren, att thierry henry tar med handen vilket som så småningom leder till att frankrike vinner matchen o vips kvalificerar sig till vm. irland missar återigen ett vmslutspel. såg själv inte matchen men det har knappast undgått någon att hansson har blitt stor syndabock, alla såg ju att det var hands förutom han, det har till och med spekulerats i att han skulle va mutad. till och med storgalten själv, fifa presidenten sepp blatter har åsiktat sig i detta o tyckt att domaren gjorde fel.

men hallå säger jag... vem  är det som gjort fel egentligen????  jo det är ju fransmannen som tar med handen, som fuskar sig till fördelar i spelet som vi alla älskar o kallar fotboll. finns det ingen ära o heder i att vinna på rätt sätt?? är alla medel tillåtna bara man vinner. om inte domarn ser på, får man göra vad som helst då?  måste det till en domare för att uppfostra spelarna i vad som är rätt o fel. varför läggs hela ansvaret på domaren? visst nu har såklart henry fått en hel del skit också för att han ska tillhöra det fina sällskapet av fotbollens gentlemän. och det ska sägas, han har bett om ursäkt och även sagt att matchen kanske borde spelas om. lätt att säga nu det. men i stridens hetta, när bara minuter återstår av matchen där så mycket står på spel och lagkamraterna är överlyckliga över hans assist till målet, vem skulle gå fram till domaren och säga "döm bort målet, ja fuska, ja tog bollen med handen? nä skulle inte tro det.

ska vi jämföra det med hur vi beter oss i samhället? är det okej att köra mot rött ljus om ingen ser mej? får ja stoppa på mej en chokladkaka i affären om ja visste att ingen nånsin kommer få reda på det? är det okej att slå sin hustru så länge hon håller tyst om det? nä ja kanske överdriver en aning, men min poäng är att man kan undra för vems skull man spelar. svaret på denna fråga är ju såklart herr penningpung. allt handlar om pengar. man kan ju förstå irländarnas irritation över det hela och att det spekuleras i att det skulle va mutning på gång. frankrike är ju trots allt en världsnation vad det gäller fotboll o det vore ju en större skandal om inte frankrike gick till vm än irland.

men att spela om matchen?? eller låta irland få en fribiljett o bli 33.e nation i ett slutspel för 32 länder vore ju rent absurt. gjort är gjort säger jag. hur skulle det se ut om man börja granska o peta i matcher i efterhand som nån annan slags guds hand. det diskuteras även fler domare o videodomare o hela köret. nä inga fler avbrott än vi redan har. nä låt domaren vara en mänsklig varelse med rätt att göra fel som alla vi andra. personligen förstår ja inte hur folk väljer att bli domare i sporter som fotboll eller hockey där man får ta en hel del skit från alla möjliga håll. inte bara spelare utan även tränare, fans, media osv.

till saken hör även att jag själv spelar fotboll och är väl inte domarens bästa vän ska sägas, är väl inte helt juste i mitt spel o självklart går ja också över gränsen ibland.  men ja tar mitt straff, mitt gula kort utan diskussion när ja vet med mej att ja gjort fel.


få se nu, stryka skjorta, packa, borsta tänderna o sova....sen äre lördag :)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frankc - 21 oktober 2010 00:28

funderar på att starta en blogg. har fått påtryckningar från olika håll att de gärna skulle se att jag gjorde det. vet inte om det är min grej. känns inte som en killgrej. är jag tillräckligt tuff som vågar stå för att ja har en blogg? nja ja ä inte ...

Av frankc - 15 juni 2010 23:53

hon vart smalare och snyggare. vågade göra saker jag alltid tjatat på henne att göra. jag åt inget, vart ändå bara rundare o rundare. fick höra att jag skulle bli stärkt av detta, jag skulle växa som människa. men det vetefan. känner mej bara ensam o...

Av frankc - 6 juni 2010 22:09

hade far o mor på besök här. det händer inte så ofta. idag förstod jag varför, de gillar inte att vara här. de kändes som ja satt med två främlingar. försökte förgäves hitta samtalsämnen som muntrade upp, men det kändes som dött lopp. kan ju bero på ...

Av frankc - 6 juni 2010 03:30

come again! säg det igen om du vågar! ja ibland måste man ta den rollen för att få med sig de andra, att rycka upp sig. det konstiga är ändå att när folk blir förbannad på mej är jag alltid rödhårig, aldrig annars. ser mej inte som rödhårig....möjl...

feg

Av frankc - 2 juni 2010 00:53

detta var inte speciellt snyggt det utfördes av en fegis det var inte speciellt genomtänkt fegisar sköter inte saker snyggt   jag försökte säga som det var det gick inte det vart ändå inte bra kanske hade det vart bättre att säga prec...

Presentation

finns det tid o utrymme för tankar?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards