Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

hur vart jag en sån här förälder?

Av frankc - 20 februari 2010 00:53

funderar ibland på varför man är som man är.

varför har jag blivit en sträng och kompromisslös förälder när jag själv växte upp i tämligen lugna och fria förhållanden?

jag är benhård att de små ska sova i sin säng när ja själv sov hos mamma o pappa tills ja gick i mellanstadiet.

jag blir arg när de tar går o tar dricka utan att fråga, när jag var liten var det bara att gå o ta, såväl dricka som glass.

jag har väldigt kort stubin vad det gäller mina barn. kan bli tvärförbannad över minsta lilla grej.

blir nästan överengagerad i det här med att de ska lära sig rätt o fel, att äta upp maten efter sig, att inte säga fula saker, att vara glad för det lilla osv.

jag är livrädd för att de ska säga på skolan eller dagis att de inte sköter sig, är dumma mot andra barn osv.

på gympan ska de lära sig att inte tränga sig före i kön till trapetsen, nåde den som går före. egentligen borde ju sånt där uppmuntras. varför göra dom till en i ledet när man i själva verket vill att de ska gå i bräschen...bli nåt stort. o det blir man inte över att bara vänta på sin tur. det blir man om man får lära sig att ta för sig. men jag är så orolig för vad andra tycker o tänker om mej som människa o förälder så jag har dom i ett järngrepp. jag tillåter inga utsvävningar, de ska formas inom jantelagen...varför gör jag så? tycker jag att de ska gå omkring o inte tro att de ä nåt, inte har nån speciell betydelse här på jorden? nej det tycker jag inte. men varför gör jag så här då? varför kör jag med den uppfostringsmetoden?

det är ju inte direkt att jag växte upp i sådana förhållanden, så som jag minns min barndom var den lättsam, fri och med lagom hårda tyglar. gjorde man fel fick man naturligtvis höra det, men det var inte tal om några raseriutbrott här inte.

vartifrån har jag fått den korta stubinen?

vad är det för fel på mej?

varför slappnar jag inte av?

ska jag beröva mina barn chansen till en god självkänsla bara för att jag själv aldrig haft någon större tro på mej själv eller varit direkt framåt.

jag vet ju att jag inte är nöjd med mej själv, varför låter jag barnen göra samma misstag som mej?

är jag rädd för att de ska bli något större o starkare än jag själv?

många gånger får jag höra av personer som känner mej att jag är en sån bra pappa, det gör mej förbannad. jag tycker inte alls att jag är en bra pappa. jag bryr mej om dom och älskar dom över allt annat, men att bli asförbannad över lite spilld mjölk är inte acceptabelt. sånt händer med barn, har alltid gjort och kommer alltid att göra.

ibland undrar jag om jag är tillräckligt mogen för att vara förälder. jag är som ett barn själv fastän jag är trettio om två år. jag retar gallfeber på dom för att jag gillar att ligga på gränsen, jag fjantar mej ibland men säger bryskt stopp när de fjantar sig. jag säger ord och uttryck som inte lämpar sig i barns öron.

jag ser inte att de tar efter...


nu har båda börjat säga praise the lord när jag ropar halleluja...de vet inte va de betyder, knappt jag vet det. men det låter roligt, det är därför jag säger det.


o barn, dom gör som pappa gör...för det säger han ju att man ska...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av frankc - 21 oktober 2010 00:28

funderar på att starta en blogg. har fått påtryckningar från olika håll att de gärna skulle se att jag gjorde det. vet inte om det är min grej. känns inte som en killgrej. är jag tillräckligt tuff som vågar stå för att ja har en blogg? nja ja ä inte ...

Av frankc - 15 juni 2010 23:53

hon vart smalare och snyggare. vågade göra saker jag alltid tjatat på henne att göra. jag åt inget, vart ändå bara rundare o rundare. fick höra att jag skulle bli stärkt av detta, jag skulle växa som människa. men det vetefan. känner mej bara ensam o...

Av frankc - 6 juni 2010 22:09

hade far o mor på besök här. det händer inte så ofta. idag förstod jag varför, de gillar inte att vara här. de kändes som ja satt med två främlingar. försökte förgäves hitta samtalsämnen som muntrade upp, men det kändes som dött lopp. kan ju bero på ...

Av frankc - 6 juni 2010 03:30

come again! säg det igen om du vågar! ja ibland måste man ta den rollen för att få med sig de andra, att rycka upp sig. det konstiga är ändå att när folk blir förbannad på mej är jag alltid rödhårig, aldrig annars. ser mej inte som rödhårig....möjl...

feg

Av frankc - 2 juni 2010 00:53

detta var inte speciellt snyggt det utfördes av en fegis det var inte speciellt genomtänkt fegisar sköter inte saker snyggt   jag försökte säga som det var det gick inte det vart ändå inte bra kanske hade det vart bättre att säga prec...

Presentation

finns det tid o utrymme för tankar?

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards